dinsdag 25 juni 2013

Maaike's Kedgeree met kip en citroen (Foodblogswap juni 2013)

Het was weer zo ver, er 'moest' gekookt worden van andermans blog. De maand mei sloeg ik deze o zo leuke foodblogswap over in verband met andere ook heel leuke maar tijdrovende activiteiten. Deze maand echter schreef ik me weer met een vol verwachting kloppend hart in.
Bij wie, o bij wie mocht ik op bezoek? Het bleek een oude bekende te zijn; MiCook oftewel Maaike, we volgen elkaar via de diverse kanalen al een hele tijd en in het prefoodblogswaptijdperk maakte ik al eens haar overheerlijke knapperige kletskoppen.

Het blog van Maaike is overzichtelijk en ze schrijft reuzegezellig. Dol op quinoa maar dat is nu juist iets wat ik in Huize Eetlust niet gemakkelijk kan slijten, zeg maar gewoon niet kan slijten. Gelukkig zijn er tal van andere mogelijkheden. Ga maar eens op haar blog neuzen, ik weet zeker dat je er genoeg recepten vindt om eens mee aan de slag te gaan.
Mijn oog viel op kedgeree met kip en citroen. Citroen! Happy me. Zelf heeft ze  wat gesleuteld aan het originele recept en ik op mijn beurt ook weer. Het is een gewoonte die je er niet zomaar uit krijgt.

Deze rijst met groenten en/of peulvruchten  komt oorspronkelijk uit India. De Engelsen vervingen de linzen door (gerookte) vis, hardgekookt eitje erbij en gaven er zo een eigen draai aan. Inmiddels staat het daar te boek als een 'traditional British breakfast' .In Engeland terecht gekomen nadat Britse kolonialen terug naar huis keerden. Een ander verhaal vertelt juist dat het door Schotse troepen naar India is gebracht.

Net als Maaike kom ik tot de conclusie dat dit eigenlijk helemaal geen kedgeree is. Ik zou het eerder een pilav noemen. Al met al is het een smakelijk gerecht. We hebben heerlijk gegeten en de yoghurtsaus die erbij hoort maakt het lekker fris. Een volgende keer voeg ik nog wel wat gesnipperde ui toe en een rood pepertje voor iets meer pit. Op het laatst lenteui of bieslook toevoegen geeft het ook net dat beetje extra.



Aan de slag!

Je hebt nodig voor 4 personen:

300 gram basmatirijst - 1 liter kippen- of groentebouillon - 250 gram wortel - 250 gram (diepvries)doperwten - 1 rode paprika - 200 gram gerookte kipfilet - 1 flinke citroen (zest en sap) - 1 el olie om in te bakken -  200 ml yoghurt - 2 el gehakte peterselie - 1 el bieslook - beetje zout - peper - chilivlokken uit de molen (optioneel)

Zo maak je het:

Schrap de wortel(s) en halveer overlangs om er vervolgens blokjes van te snijden. Verwijder de zaadlijsten uit de paprika en  snij eveneens in blokjes.
Verhit wat olie in een grote pan en bak hierin de wortel en paprika een minuut of vijf. Voeg de rijst toe, schep even om en giet de bouillon erbij.
Breng aan de kook, zet het vuur dan laag en laat het met een deksel op de pan ongeveer 10 minuten zachtjes pruttelen.

In de tussentijd was je de citroen onder heet water, hierdoor kun je de schil gemakkelijker raspen. Zorg er wel voor dat je alleen het buitenste laagje raspt en niet het bittere wit eronder. Pers de citroen daarna uit.
Snij de gerookte kipfilet in smalle reepjes.

Voeg nu de (diepvries)doperwtjes plus de citroenrasp en sap toe aan de rijst. Lekker verder laten sudderen tot de rijst gaar is.
Voeg een aantal minuten voor het einde de kipreepjes toe en laat ze meewarmen.

Maak een sausje van de yoghurt, peterselie en bieslook. Breng op smaak met een beetje zout, peper en gemalen chilivlokken. Dat laatste hoeft niet hoor , als je het verder toch niet gebruikt zou ik het ook vooral niet speciaal kopen.

Als alles klaar is schep je de rijst op borden en strooi je er nog wat peterselie en eventueel wat bieslook over.

Ik heb doperwten uit de diepvries gebruikt omdat ik ze uit een blik of pot niet te.... vind. Altijd al zo geweest. Alleen als ik surinaamse pasteitjes maak  koop ik een blik, weet niet waarom maar alleen dan vind ik het lekker. Slaat ongetwijfeld helemaal nergens op maar ja wat tussen de oren zit en zo...

Maaike, bedankt voor je heerlijke recept, het was leuk om weer eens bij je op bezoek te zijn!

Ook van mijn blog werd er gekookt en wel door Ageeth van Ageeth eet en kookt en zij maakte dit
Nieuwsgierig naar haar interpretatie van mijn rundvlees met gember? Ga dan vooral even bij haar kijken en ga meteen op ontdekkingstocht!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Jeej! Zo leuk, die foodblogswap! :)

Ziet er heerlijk uit, goed keuze! ;)

En wat een ontzettend leuk stukje zeg!

Eetlust zei

Met veel plezier geschreven Maaike :) Iedere maand in ieder geval één nieuw kookavontuur. Echt leuk die swap!