maandag 1 april 2013

Een koude Paasbrunch met warme mensen

De laatste weken probeerde ik me te herinneren wanneer Pasen in sneeuw gehuld was. Buien voelde ik hangen, de winter wil niet wijken en zoals iemand het op twitter verwoordde Vrouw Holle bleef bezig met de grote voorjaarsschoonmaak. De boel is nu wel op orde hoor, kappen! Ergens in één van de fotoboeken zit een foto van mij, een jaar of 9 denk ik, staand bij een sneeuwpop. Pasen 1974 schat ik.
Gelukkig toch geen sneeuw, althans in het zuiden van het land. Zag foto's voorbij komen uit andere provincies, wel bedekt met het bekende witte laagje. Hier in Tilburg koud maar de dag begon strakblauw en een stralende zon die als je niet beter zou weten een warme dag beloofde... volgend jaar nieuwe ronde nieuwe kansen.



Zoals ik vorig jaar al schreef, eieren verstoppen hoort er bij ons gewoon bij. Dit jaar kwam de eervolle taak aan neefje en nichtje toe die inmiddels ook al op de middelbare school zitten en  dan beleef je een periode dat eieren zoeken niet echt 'cool' is. Mijn volwassen kroost trekt zich daar niets meer van aan en doken gewapend met een door moeders uitgereikt mandje de tuin in. Als we het doen, dan doen we het goed. Waar normaal gesproken de planten al volop in het blad zitten, er van alles groeit en bloeit is het dit jaar nog maar een kale boel. Gelukkig ligt er nog veel blad en de eeuwig groene klimop biedt ook kansen. Neef en  nicht zijn bevorderd tot opperverstoppers, het duurde even voor alle eieren in de mandjes lagen. Eindelijk kan ik de soep opscheppen, dit jaar een lekker warm mosterdsoepje, gewoon geserveerd in een glaasje en in plaats van met uitgebakken spekjes knipten we er wat tuinkers over.

Vervolgens aan de slag met roerei, broodjes even warmen in de oven, bieslook over roerei, aan taaaafel! Beenham, mijn beenham staat nog in de oven, moet ik nog snijden. Roerei is klaar, koud roerei niet lekker. Lichte stress slaat toe. Dochter kijkt het licht hoofdschuddend aan. Doe maar rustig mam! Jajajaja. Afijn, diepe zucht, zennnn. Natuurlijk komt alles goed.

De brunch vervloeide langzaam in afternoon, een plakje hier, hapje daar ging nog door tot tegen zevenen maar toen was het echt mooi geweest. Koffie! En lang leve de vaatwasser!



Dit jaar bakte ik:
Twee soorten zachte broodjes, de recepten vind je hier en hier. Dank Levine voor de altijd kloppende receptuur!
Bagels en een paaskrans (recept bagels volgt nog)

En maakten we, zoon en dochter droegen ook stenen bij:
Mosterdsoep
Een salade met geschaafde venkel, gerookte kip en mango
Een salade met rode ui, tomaat, komkommer, pijnboompitten en uitgebakken bacon met ceasardressing
Roerei met bieslook
Fruitsalade
Roomkaas met mierikswortel en bieslook voor bij de bagels met gerookte zalm
Beenham met mosterd, honing, tijm en rozemarijn.

Verder mocht een assortiment kazen van Bastiaansen, onze favoriete kaasboer op de Tilburgse markt,  niet ontbreken. Oude kaas, belegen, belegen geit, Deense brie (nooit geweten dat ze daar brie maken maar het is een lekkertje), Aphrodite (een kaas met Italiaanse kruiden waarvan ik de naam iedere keer vergeet) en een heerlijke Tomme.
Uit Tilburgs nieuwste aanwinst Doncurado verrukkelijke Spaanse ham en worst.
Paté van de Bonte Bentheimers van Sengersbroek
Een paasbrunch zonder kwarteleitjes en geverfde eieren dat kan niet natuurlijk.
Gerookte zalm en hollandse garnalen.
Een bakje met radijsjes, altijd lekker.
En laat ik de scones, matzes en minibrioche  (zelf gekocht) niet vergeten, altijd goed met jam en clotted cream.

Ik zie jullie alweer denken: weeshuis! Tja, dat dacht ik ook en zo ziet het er ook uit. Zo anders denk ik er aan het eind van zo'n brunch weer over, het grootste deel is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het verbaast me iedere keer weer.
Al met al was het weer een bijzonder geslaagde, knusse en oergezellige middag en daar gaat het om!

Geen opmerkingen: