woensdag 13 maart 2013

Lezen en koken: De keuken van Melati

Dit kookboek met recepten uit de Indonesische keuken van Anny Tissot van Patot kreeg ik vorig jaar van Linda ook wel bekend als de kokende boekverkoper. Ik realiseerde me dat ik hier nog helemaal niet over heb geschreven en dat terwijl het zo'n fijn en mooi boek is.
Het begint met een inkijkje in haar eigen jeugd en verleden. Van haar oma leerde ze de fijne kneepjes van de Indische keuken. Een oma die zich pas op latere leeftijd verdiepte in de geheimen van het koken aangezien ze op Ambon altijd de beschikking had over een kokki.
Anny Tissot van Patott was zelf jaren in dienst als kookconsulente bij een bedrijf in oosterse producten waar ze onder andere kookdemonstraties en kooklessen verzorgde en voorlichting gaf. Uiteindelijk begon ze voor zichzelf en verzon de naam 'Melati' omdat het haar deed denken aan de zoetgeurende melatibloesem.
Ook in de rest van het boek worden de diverse categorieën opgefleurd door persoonlijke verhalen en herinneringen en dat maakt het voor mij altijd heel aantrekkelijk.


Je kunt goed merken dat deze dame jaren en jaren les heeft gegeven, de recepten zijn duidelijk beschreven waardoor het voor iedereen maakbaar is, zelfs als je nog nooit Indonesische gerechten hebt gemaakt. Goed, sommige ingrediënten komen dan misschien niet zo bekend voor maar dat is een kwestie van google raadplegen voor eventuele visuele ondersteuning of de benodigdheden opschrijven en gewapend met een briefje naar de toko tijgen. Achterin het boek is overigens een uitgebreide woordenlijst opgenomen.

De heerlijke gerechten nodigen uit om meteen aan de slag te gaan. Bekende gerechten als lumpia, soto ayam, nasi kuning, babi panggang of sambal goreng telor hebben uiteraard een plaatsje gekregen maar ook diverse zoete lekkernijen die bij ons veel minder bekend zijn als broodpudding met ananas of martabak, pannenkoekjes met chocolade en pinda's/.
Ook inktvis met komkommer, sambal brambang, lombok isi of spinaziesoep met kokos zal bij velen niet snel een belletje doen rinkelen. De combinatie van vertrouwde en nieuwe gerechten plus de persoonlijke verhalen spreken mij erg aan.
Wie van ieder gerecht een foto wil zien komt hier niet aan zijn/haar trekken aangezien het boek fotoloos is, wel staan er diverse illustraties in.

Ik ga binnenkort maar weer eens Kue jagung maken, maiskoekjes want die zijn heerlijk of sayur asem asem, gemengde groente met kip in bouillon.....

Anny Tissot van Patot - De keuken van Melati, recepten uit de Indonesische keuken, 2007, Veltman Uitgevers, ill. JosienVerhave, 96 pag., hardcover, ISBN 978 90 5920 579 6

3 opmerkingen:

Antoinette Coops zei

Oh, ik geloof dat ik dit boek wil hebben!

Eetlust zei

Dan moet je even zoeken via antigbook.com of boekwinkeltjes.nl Antoinette, via de 'gewone' boekhandel schijnt het niet meer mogelijk te zijn. Gerust doen, is fijn boek!

Eetlust zei

antiqbook.com met een Q niet een g :)