donderdag 7 maart 2013

Cottage Pie uit Wonderland

Het begin van de maand maart deed wel heel rap de koude, witte achterliggende maanden vergeten. Dat er nu al weer wordt gesproken over winterse toestanden wens ik even niet te weten.
De hele dag de tuindeuren weer open, even genieten van het best al warme zonnetje, het verwarmt lichaam en geest. Van deze eerste lentedagen geniet ik geloof ik altijd het meest. En de eerste vlinder heb ik ook alweer begroet,

Lente of niet, er moet gewoon gegeten worden. De verleiding voor meer zomers getinte gerechten is groot en daarom maken we cottage pie... Ik begrijp dat je van cottage pie nu niet meteen  een visioen krijgt van zonovergoten terrassen, opgestroopte mouwen en een voorzichtig bloot been in de zon.  Maar kijk, overdag is het dan wel lekker, 's avonds koelt het nog steeds rap af. En soms zie je iets voorbij komen op de geijkte kanalen dat je voor je het weet op andermans site een recept zit te lezen dat je toeroept 'Maak mij!'
Zo verging het mij met de pittig gekruide Cottage Pie van Candy in Wonderland. Geen crust van aardappels, nee van bloemkool. Bloemkool weten we zeer te waarderen maar ik ben niet echt creatief in het bereiden van deze groente. Het recept heb ik ietwat aangepast aangezien wij, in ieder geval door de week, met zijn tweetjes zijn.  Alleen... ovenschotels voor twee... ik heb het nog niet uitgevonden dus zoon en dochter mogen binnenkort weer een bakje uit de vriezer vissen. Vinden ze vast niet erg.



In dit recept gebruikt Candy chorizokruiden, een fantastisch mengsel. Ik raad je aan een dubbele hoeveelheid te maken, misschien wel driedubbel. Schep alles in een potje of bakje, sluit af en schudt op en neer. Je kunt het lang bewaren en je bent voorzien van een heerlijk pittig kruidenmengsel.

Voor de chorizokruiden heb je nodig:
1 el chilipoeder - 1 el piment d'espelette ( vervang d'espelette door nog 1 el chilipoeder als je het niet in huis hebt) - 1 el knoflookpoeder - 1 el uienpoeder - 1 el gerookte paprikapoeder - 1/2 el fleur de sel de guérande - 1 tl gemalen zwarte peper..
Zoals gezegd alles vermengen en bewaren in afsluitbaar bakje of potje.

Voor de cottage pie:
500 gram rundergehakt - 1 flinke bloemkool - 1 ui - 1 winterwortel - 1 teentje knoflook - 1 el tomatenpuree - 1 à 2 el chorizokruiden - 1 el olijfolie - peper en zout - nootmuskaat - 1 tl knoflookpoeder - melk - 1/4 stukje van een vleesbouillonblokje

Zo maak je het:
Verwarm de oven voor op 200 graden.

Verdeel de bloemkool in roosjes en kook ze in niet teveel water gaar. Je kunt de bloemkool ook stomen. Zodra de roosjes gaar zijn afgieten en tot een puree stampen met wat melk en een klontje boter. Gebruik net zoveel melk tot je een smeuïge puree hebt.  Scheutje voor scheutje toevoegen dus. Breng op smaak met nootmuskaat, zwarte peper en 1 tl knoflookpoeder.

Snipper de ui en hak de knoflook fijn. De winterwortel in dunne plakjes snijden. Vervolgens de olie verhitten in een koekenpan. Fruit de ui, knoflook en wortel tot de ui glazig is. Voeg het gehakt toe en bak het rul. Strooi er 1 el chorizokruiden over, schep het goed door.
Tomatenpuree erbij plus een  1/4 bouillonblokje, klein scheutje water toevoegen en alles laten pruttelen tot de bouillon verdampt is.
Uiteraard even proeven en eventueel nog wat zout of kruiden  toevoegen. Heb zelf een flinke eetlepel van het mengsel gebruikt, bijna anderhalf denk ik maar zoals ook Candy zegt 'Wij houden wel van wat pit."

Schep het gehaktmengsel in een ovenschaal. Verdeel de bloemkoolpuree erover en maak met een vork een gezellig patroontje. Bestrooi met een klein beetje van de kruiden en bak het zo'n 25 minuten in de voorverwarmde oven.

Erbij aten wij een aardappeltje maar de volgende keer maak ik er lekker een tomatensalade bij, friszuur mer olie en azijn. Mooie tegenhanger van de pittige schotel.

Eindoordeel: Dit is een blijvertje! Bedankt Candy!

Kijk op Candy in Wonderland voor nog meer lekkers.


2 opmerkingen:

Anoniem zei

Dat heb je beter beschreven als ik ;) . Fijn dat jullie het ook zo lekker vonden!

Eetlust zei

Alle credits zijn voor jou hoor! Heerlijk was het!