vrijdag 22 februari 2013

Foodblogevent: Stofoe metie voor opa

Het foodblogevent van deze maand, februari dus, wordt gehost door Gereon de Leeuw . Gereon bedacht een mooi thema 'Wat deel je aan tafel en met wie?' Samen eten heeft al van oudsher een sociale functie. Het is de gelegenheid om bij te praten, de dag te delen, verbonden te sluiten en bijzondere gebeurtenissen te vieren. Het thema vormde een grote uitdaging, er zijn zoveel mensen met wie je eens een maaltijd zou willen delen. Toch hoefde ik zoals je hieronder kunt lezen niet heel lang na te denken.





Het was me snel duidelijk met wie ik graag eens aan tafel wilde zitten al had ik geen idee of de goede man het er mee eens zou zijn. We hebben elkaar nooit ontmoet, nooit gezien, hij heeft zelfs nog nooit van mij gehoord. Lang voor ik op de wereld kwam overleed hij al. Hij leefde in een mij onbekende wereld, de wereld van sepia foto's, nog bijna autoloze straten. Een wereld van mannen in witte tropenpakken en hoe 'heurt' het, houten huizen met veranda, de landing van Charles Lindbergh de straten deed volstromen en koningin Wilhelmina in 1907 op staatsbezoek kwam.
Maar ook een tijd waar de herinnering aan de slaventijd nog vers en pijnlijk in ieders gedachte en hart gegrift stond. Misschien weggeduwd werd, er was immers een nieuw Suriname al bestond dat voor een deel ook uit schone schijn.

 Een tijd waar je er een eeuwigheid over deed om de plantage te bezoeken waar de naam van je familie geboren was. De plantage waar zijn moeder tot 1863 alleen uit voornaam bestond. Met hem, deze wat statige grootvader wil ik jaren overbruggen en hopelijk antwoorden krijgen op de vele vragen die ik heb. Hiaten opvullen om zo de stamboom waar velen zo nieuwsgierig naar zijn eindelijk compleet te maken. En hij heeft de antwoorden.
Hij kan me vertellen over de mensen en het leven in het Suriname van zo lang geleden, mij een beeld geven bij de voor mij onbekende namen. Die kennis deel ik op mijn beurt weer met mijn kinderen en diegenen in de familie die ook zo naarstig speuren. Bij een volgende gelegenheid zak ik wellicht nog verder af in de tijd, naar de tijd van vóór 1863. Maar eerst gaan we samen eten en kook ik met liefde mijn eerste maal voor hem.

Ik dek de tafel voor ons en vertel hem dat ik graag roti met kip masala voor hem had gemaakt maar het is zo ongezellig als ik in de keuken roti sta te rollen en bakken. Pom, ook zoiets dat eet je niet met zijn tweeën maar met de hele familie. Daarom maak ik stofoe metie voor ons, stoofvlees. Met rijst en kousenband met tomaat en ui.

Suriname is een smeltkroes van culturen en achtergronden, uiteraard door de slavernij maar ook door de komst van contractarbeiders. Zij kwamen uit China, van Java en uit wat toen nog Brits-Indië heette. Al deze invloeden hebben hun weg gevonden in de Surinaamse keuken. Het stoofvlees wat ik maak heeft Javaanse invloeden. Misschien zegt grootvader wel: "Kind,je hebt goed je best gedaan hoor maar in mijn herinnering smaakte het toch net wat anders." Het zou mij niet verbazen...



 Je hebt nodig:
500 gram runderstoofvlees - zout - zwarte peper - 1 flinke ui - 4 teentjes knoflook - 1 flinke tomaar - 1 stengel sereh (citroengras) - 1 dikke schijf citroen - stukje laos van ongeveer 1 cm - 3 blaadjes daon salam (laurier mag ook) - 1 of 2  rode peper(s) - 2 el pindakaas - 1/4 liter warm water - 2 el zonnebloem of arachideolie - 1 maggiblokje - klein scheutje ketjap ( hier zou grootvader het beslist niet mee eens zijn)

Zo maak je het:

Snijd het stoofvlees in niet te kleine stukken. Je kunt ook goulashvlees gebruiken trouwens.Bestrooi het vlees met zout en maal er zwarte peper over
Snipper de ui en hak de teentjes knoflook fijn. Verwijder de zaadjes uit de peper(s) en hak ze eveneens fijn.
Schil het stukje laos. De tomaat snij je in stukjes.
Verwijder het bovenste gedeelte van de stengel sereh dat gebruik je niet. Maak een inkeping in de lengte in het onderste zachtere gedeelte
Verhit in een braadpan de olie en bak hierin het vlees rondom bruin. Voeg ui, rode peper en knoflook toe en bak het even mee.
Nu mag de laos erbij, evenals de sereh, daon salam, de stukjes tomaat, een dikke plak citroen, een verkruimeld maggiblokje en 2 el pindakaas.
Giet er het warme water bij en roer alles goed door. Laat nu  met deksel op de pan een uur of 3 zachtjes stoven.
Af en toe even kijken, roeren en eventueel nog een scheutje water toevoegen.
Zodra het vlees gaar is vis je de sereh, de citroen en de blaadjes daon salam eruit. Van de citroen heb je nu alleen nog de schil over. Giet een klein scheutje ketjap bij het vlees, roeren en nog een paar minuutjes stoven.

Serveer met rijst en boontjes. De boontjes stoof je met een gesnipperde ui, een teentje knoflook en een tomaat in stukjes in zoveel water dat het net niet onderstaat. Eventueel wat zout toevoegen of een maggiblokje.

Het beste past hier eigenlijk een Parbobiertje bij maar in het kader van deze bijzondere ontmoeting misstaat een glas Riesling of Pinot Gris ook niet, beide kunnen wel op tegen dit kruidige gerecht.

Njang swietie!



2 opmerkingen:

Nell zei

Leuk, Els, dat je zoveel in het verleden duikt de laatste tijd! Je kerriesoep heeft me geïnspireerd om deze te maken én te benoemen in mijn volgende blog. Er is zoveel waardevols uit het verleden om te blijven koesteren.

Eetlust zei

En er schiet steeds meer te binnen :)Soms is een opmerking of artikel genoeg om een beeld binnen te krijgen. En o, ben erg benieuwd naar je blogpost en of je met de soep ook een stukje 'vroeger' hebt binnen gehaald. Fijne dag!