dinsdag 22 mei 2012

Uit de winterdip met Auberginedip

Nu het eindelijk een beetje op zomer begint te lijken, worden de maaltijden schielijk aangepast.Geef mij brood en salade en aanschouw vervolgens een tevreden mens. Met een extra smeersel of dipper hoor je me al helemaal niet meer. Het duurde deze keer wel lang hoor, na enkele mooie dagen in, wat was het, april vond ik het prut met peren. Net de winter afgeschud en opgewarmd door de voorjaarszon die mij immer weer voorziet van de broodnodige energie werd het er letterlijk weer afgespoeld. Tropische eilanden en hangmatten doemden steeds vaker voor mijn geestesoog op.
Gelukkig, net voor ik in een nieuwe dip schiet wordt het wat. Met een hittegolf in de stad doe je me overigens ook geen plezier maar tot november 25 graden...ja graag.
Met deze frisse auberginedip hoop ik alvast de stemming erin te brengen.



Je hebt nodig:
4 kleine aubergines - 3 el olijfolie - 3 el fijngesneden bladpeterselie - 1 teentje knoflook - 1 citroen-  zout en peper.

Zo maak je het:
  • Verwarm de oven voor op 250 graden. Leg de aubergines in een ovenschaal en smeer ze inh met een klein beetje olie. Rooster ze tot het vel zwart is en het vruchtvlees zacht aanvoelt. Je kunt de aubergines ook roosteren onder de grill of op een grillplaat. Draai ze regelmatig om.
  • Doe ze over in een andere kom en dek af met huishoudfolie. Laat ze afkoelen.
  • Verwijder de schil, knijp het vruchtvlees een beetje uit en doe over in een mengbeker.
  • Hak de knoflook en peterselie, voeg het toe aan de aubergines samen met de olijfolie en om te beginnen het sap van een halve citroen.
  • Zet de staafmixer er op en pureer tot gladde saus maar wel zo dat peterselie nog wel te zien is.
  • Op smaak brengen met zout, peper en eventueel meer citroensap. Ik heb zelf ongeveer 3/4 citroen gebruikt.
En nu in tuin, op balkon, in het park lekker dippen met het lekkerste brood dat je kunt vinden, zak onderuit en geniet.

Geen opmerkingen: