donderdag 24 mei 2012

Een beetje van dit en een beetje van dat... shoarmakruiden

Met een kast vol potjes en zakjes kruiden en specerijen waarvan een aantal dubbel is het niet zo'n slecht idee om eens zelf wat mengsels te fabriceren. Natuurlijk mikte ik altijd het één en ander door elkaar om gehakt te kruiden of om een marinade te maken, sauzen op smaak te brengen daar heb je al die potjes en zakjes ook voor gekocht..
Maar zoiets als shoarmakruiden of texmex, de eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ook dat in een potje of zakje het huis binnenkwam.  Zoals één van de medebloggers (ja Es dat ben jij)  al eens zei: "het is zo simpel en veel lekkerder als je het zelf maakt" Kijk en dat kan ik volmondig beamen. Mijn cajun-achtige mix voor de foodswap was ook behoorlijk goed geslaagd dus tijd voor een nieuw experiment.
Laatst de doos eens uit de kast getrokken, ervoor wakend dat er niet wat potjes tegen de vlakte aan gingen en mezelf weer eens voornemen om echt binnenkort een ander systeem in te voeren. We zullen zien...
Inspectie leerde dat ik bijna alles wel in huis had en dat verbaasde mij totaal niet. Ook niet dat ik drie paprikapoeders tegenkwam en 2 potjes met kerrie, terwijl ik ook nog genoeg garam masala heb voor 100 kilo kip vrees ik.



Hierbij de samenstelling genoeg voor een paar keer shoarma, marineren, als smaakmaker voor gehakt en dergelijke:

1 tl cayennepeper - 1 tl koenjit (ook wel kurkuma of geelwortel genoemd) - 2 tl gemberpoeder - 1 tl kaneel - 2 tl knoflookpoeder - 2 tl komijnzaad (djinten) - 2 tl ketoembar (korianderzaad) - 1 tl nootmuskaat - 2 tl paprikapoeder - 2 tl gedroogde peterselie - 2 tl gedroogd selderijblad - 2 tl piment - 2 tl zout - 2 tl zwarte peper.

Doe alles in een afsluitbaar potje, paar keer goed schudden en het is klaar voor gebruik. Marineer het in reepjes gesneden vlees of de kip een uurtje met 2 el olie en 2 el shoarmakruiden. Bakken zoals je gewend bent. Even proeven en eventueel wat bijkruiden of wat zout toevoegen.
We hebben het inmiddels geprobeerd en de smaak is werkelijk bijzonder goed, een blijvertje dus!



Geen opmerkingen: