vrijdag 13 februari 2015

Knapperig platbrood Lavash

Lavash is een dun platbrood. Het wordt gegeten van Armenië tot Turkije en Iran. Met weinig ingrediënten bak je simpel en snel deze broden die naderhand ook gedroogd kunnen worden zodat ze erg lang houdbaar zijn.
Zoals jullie konden lezen ben ik gezellig met 'Honey & Co' in de keuken bezig geweest. Uit dat boek komt dit recept voor lavash.
Het grappige is dat lavash veelal omschreven wordt als een zacht, dun brood en ik geloof iedereen op zijn woord maar in mijn boek is het meer een cracker, een knapperig geval. Tja daar sta je dan als niet zo'n hele grote koekenbakker.
Gelukkig ontdekte ik ook varianten op deze, al dan niet bestreken met ei of boter en bestrooid met zaadjes. Daarom besloot ik volledig te vertrouwen op Sarit en Itamar, de auteurs van het boek en eigenaren van het gelijknamige restaurant in Londen. Mocht je trouwens meer over dit gezellige stel willen weten, ze zijn sinds kort elke werkdag om 20.00 uur  te zien op 24Kitchen.
Ga ik binnenkort ook eens doen want ik zag de aankondiging toevallig voorbij fietsen, het programma heb ik nog niet gezien. Jullie wel?

Man, man dit is weer zo lekker. Krakend en knappend met het nootachtige van de meegebakken zaadjes. Zalig met een grote schep traditionele hummus of op basis van pompoen of bieten (feta!!!) of de knolselderijpuree met yoghurt die ik eerder deze week plaatste.
Voor het bakken geven ze trouwens een heel handige tip. Tenminste als je net als ik nogal diepe bakplaten hebt. Draai ze om, maak van de onderkant de bovenkant dus. Werkt als een tierelier!

Nog even terugkomen op de traditionele lavash, die wordt gebakken in een tandoor. Een potvormige oven van klei die ingegraven wordt in de grond. Het vuur wordt flink opgestookt waardoor de pot gloeiend en gloeiend heet wordt. Brood maar ook bijvoorbeeld kebab wordt tegen de rand van de oven geslagen waarna het in een mum van tijd gaar is. Je moet echt even naar dit filmpje op YouTube kijken. Respect voor de dames! Ik zie mezelf dat nog niet zo gauw doen. Heb je gezien hoe rap dat deeg uitgetrokken wordt?




Je hebt nodig: 

180 gram bloem - 80 ml water - 14 gram zachte boter - mespuntje suiker - 1/2 tl zout
Om te bestrijken en bestrooien: 1 ei en za'atar en/of sesamzaad, maanzaad, nigellazaad

Zo maak je het;

Meng bloem, suiker, zout en de in vlokken verdeelde boter door elkaar. Voeg langzaam het water toe en meng het snel tot een deeg.
Het zal nog behoorlijk droog zijn. Stort het op een schoon werkvlak en veeg het met beide handen bij elkaar. Vorm er een bal van die net bindt.
Ziet er raar uit, je denkt dit wordt niks maar wees gerust.
Wikkel de bal in plasticfolie en leg het minimaal een uur in de koelkast. Langer is beter en je kunt het zelfs tot de volgende dag laten liggen.

Verwarm de oven voor op 175 graden

Bekleed je bakplaat met bakpapier

Verdeel de bal in vier stukken.
Rol ieder stuk flinterdun uit. Rond, langwerpig, vierkant, maak er maar wat van.
Bestrijk met losgeklopt ei en bestrooi met za'atar of sesamzaad, maan- of nigellazaad.
Een combinatie is natuurlijk nog lekkerder.

Leg de lavash op de bakplaat, schuif de oven in en bak tot het goudbruin is. Dit duurt een minuut of tien. Laat ze op een rooster afkoelen.

Ik kan op mijn bakplaat twee stuks kwijt. Terwijl de eerste 2 afkoelden, bakte ik de rest.

En proefde alvast een stukkie....

Bron recept: Honey & Co

Geen opmerkingen: