dinsdag 20 november 2012

Witloflepeltjes met bietensalade

Na de tortelliniprikkers van gisteren vandaag een kleurrijk hapje dat ligt te stralen op je tafel. Het koken van de bieten vergt wat tijd, zo'n 45 minuten maar als je slim bent doe je dat vast de dag of avond van tevoren. De bieten kunnen dan in de pan in hun kookvocht afkoelen.
Bij het bedenken en opsnorren van de receptjes houd ik altijd rekening met de bereidingstijd en probeer dat een beetje in schema te brengen. Er ligt altijd een lijstje in de buurt met ingrediënten en handelingen zodat ik af kan strepen wat er al is gedaan. Daarnaast is het ook niet de bedoeling dat je het je zelf zo moeilijk maakt dat je tijdens het feest amechtig in een stoel hangt. Met minimale middelen kun je ook een maximaal effect bereiken! Misschien moet ik hier maar eens een aparte post aan wijden.



De witloflepeltjes zijn ook een voorbeeld van eenvoud. Waarschijnlijk houd je wat bietensalade over maar dat kun je de dag erop lekker opeten.Geen zin om de bieten te koken? Ze zijn ook voorgekookt te koop al heb ik geen idee hoe die smaken of gebruik anders een potje. Laat de bieten dan wel goed uitlekken en sla bij het maken de stap van 'marineren' over, je hoeft dan alleen de appel en biet fijn te snijden en samen met de verkruimelde feta door elkaar te mengen.

Je hebt nodig voor ongeveer 30 stuks:
2 bieten - 11/2 appel - 125 gram feta - 3 stronkjes witlof - 150 ml appelciderazijn - 2 el suiker.

Zo maak je het:
  • Spoel indien nodig de bieten schoon onder stromend water, zorg ervoor dat het velletje blijft zitten. Zet ze op in een pan met zoveel water dat ze net onderstaan. Kook tot ze gaar zijn. Prik na een half uur voorzichtig met een vork in één van de bieten. De grootte van de biet bepaalt de kooktijd. Bij mij waren ze na 45 minuten gaar.  Laat afkoelen tot je ze vast kunt houden.
  • Wrijf het velletje eraf en snijd de bieten in kleine blokjes.
  • Verwarm in een pan de appelciderazijn met de suiker, roer tot de suiker helemaal is opgelost. Voeg de bietenblokjes toe, roer goed door. Zet het vuur af en laat de blokjes in de marinade helemaal afkoelen. Tot en met hier kun je al een dag van tevoren doen.
  • Laat vervolgens uitlekken
  • Snijd de appel in hele kleine stukjes. Vermeng de bietenblokjes, verkruimel de feta erover en schep door elkaar.
  • Snijd de kontjes van de witlof en haal de blaadjes los. Leg op het harde gedeelte (de onderkant dus), een koffielepel bietensalade. Drapeer op bord of schaal.
  • Voila, dat is het!
Witlof vind ik een geweldige uitvinding voor dit soort gerechtjes, ik weet niet hoe het met jullie inventaris gesteld is maar ik heb geen 30 amuselepels. En als jullie denken waar zijn die 30 witlofgevalletjes? Natuurlijk helemaal vergeten een foto te maken, gelukkig had ik nog salade over plus witlof...

Geen opmerkingen: