donderdag 22 november 2012

Artacucina 2 - Aan tafel met Galerie Artacasa

Al snuffelend bij Galerie Kunstproeven in Stein viel mijn blik op dit boek 'Artacucina 2, aan tafel met Galerie Artacasa'. Kunst en recepten! Prachtige  schilderijen, keramiek en eetlust opwekkende hete thaise kip, paté met pruimen of een geitenkaastaartje, dat roept bij mij maar één reactie op: Kopen, hebben!
Nu wil het geval dat ik daar was met mevrouw Waalre, zij zag me in het kunstkookboek bladeren, nam de hebzuchtige blik in mijn ogen waar en keutelde gezellig met me naar voren waar ik wilde afrekenen, griste vervolgens het boek uit mijn handen waardoor ik haar heel even verbluft aanstaarde.
Al snel begon er een lampje te branden en ik was afgelopen zaterdag, toen de husband en ik onze verjaardagen vierden, niet echt verbaasd door de inhoud van het mooi ingepakte cadeautje. Ik had er bijna 2 maanden op moeten wachten....Het was het wachten meer dan waard.



Artacasa is een galerie met figuratieve kunst en objecten  in Amsterdam, na het grote succes van hun eerste kookboek 'Artacucina. Een kijkje in de keuken van Galerie Artacasa.' verscheen dus dit tweede deel en inmiddels is ook deel 3 alweer gelanceerd 'Artacucina 3 - Op pad met Artacasa.' Tot januari is daar een expositie aan gewijd met uiteraard kunstwerken van de kunstenaars die meewerkten aan het boek.

Artacucina 2 bevat naast likkebaardend lekkere recepten natuurlijk ook kunstwerken van kunstenaars die aan Artacasa verbonden zijn. Een aantal schilderijen en objecten  in het boek zijn voorzien van een anekdote van de kunstenaar met daaraan gekoppeld een recept.
Zo verhaalt Koos ten Kate over de nieuwe Kroatische buurvrouw Jadranka die hem steevast Kaas noemde ookal had ze uiteindeljik door dat dat nu bepaald geen doorsnee Nederlandse naam is. Erbij een recept voor Vanilin Kiflici (koekjes van Jadranka) en op de linkerbladzijde het schilderij.
Passie en liefde spat het boek uit,  en daar hou ik dus van.

De duidelijk beschreven recepten in het boek nemen je mee op wereldreis, van baba hanoush en oefs en meurette naar lammetjespap, frambozentaartjes, tomatentaart van Jet en sopa de marisco.
Op de site van Artacasa kun je goed zien hoe de kunstkookboeken opgebouwd en ingedeeld zijn en kun je genieten van de schilderijen

Het boek eindigt niet voor niets met de woorden:
Kunst moet een feest zijn, net als eten!

Artacucina 2- Aan tafel met galerie Artacasa. 2009, Samengesteld door Wiebke van der Scheer & Margré Meijer, uitgever Scriptum, 176 blz, ISBN 978 90 5594 685 3

Galerie Artacasa
Kerkstraat 411_HS
1017 HX Amsterdam

Geen opmerkingen: