woensdag 19 september 2012

Beduimelde culinaire avonturen

Naast me liggen twee beduimelde kleine kookboekjes, vol vlekken met loszittende pagina's die ik puur uit volslagen nostalgische overwegingen nooit en te nimmer weg zal doen.
Albert Heijn Supermart b.v, ja er staat werkelijk supermart, gaf in de jaren '70 van de vorige eeuw een serie boekjes uit getiteld 50 culinaire avonturen. Avonturen uit Frankrijk, avonturen met wijn, met kip en kalkoen, rond de barbecue, met gehakt, rijst, uit Spanje, Italië, Duitsland en nog zo wat.
Uit mijn ouderlijk huis heb ik 50 culinaire avonturen uit Frankrijk en 50 culinaire avonturen met wijn, de enige die mijn moeder had, meegenomen.
De staat van de boekjes is overigens niet haar schuld maar de mijne. Aan de hand van deze boekjes heb ik ooit, ergens in een ver verleden mijn eerste soufflé au fromage gemaakt en gehaktbrood met prei.



 De boekjes bevatten informatie over het land, het product, herkomst, cultuur en gewoontes en zijn voorzien van grappige illustraties. 50 culinaire avonturen uit Frankrijk verhaalt over de verschillende streken, de uitgebreide lunchgewoontes van de inwoners waarbij nog gesproken wordt over een gang of 4, dat verschijnsel is ook in Frankrijk op de doordeweeks dag rap aan het verdwijnen.
Beide boekjes geven zeer gevarieerde recepten, vlees, vis,kaas, dessert, voorgerechten, sauzen,  alles wat je van een kookboekje verwacht. Ossobucco heb ik leren maken uit 'Wijn in de keuken' evenals kalfsoesters met witte-wijnsaus. Er is goed te zien welke recepten wel en welke niet geprobeerd zijn.... Ze zijn me dierbaar deze 2 kleintjes, ze meten slecht 13x11 cm.
Of mijn allereerste kaassoufflé destijds meteen een doorslaand succes was, weet ik eigenlijk niet meer maar aan de pagina te zien heb ik het meerdere malen geprobeerd...


Tegenwoordig is stokbrood net zo gewoon als een bruine boterham maar het duurde wel even voor het gemeengoed werd. Dit maakte ik wel eens op een verjaardagsfeestje van mijn ouders. De tekst is grotendeels letterlijk overgenomen uit 50 culinaire avonturen uit Frankrijk.

Baquette ornée, helemaal hip en hot eind jaren '70 maar niks meer of minder dan een belegd stokbrood.

Je hebt nodig:
1 groot stokbrood - 25 gram boter - 2 à 3 broodplanken - scherp broodmes

Snijd het stokbrood in de lengte doormidden. Besmeer de opengesneden kanten met boter. Beleg iedere helft rijkelijk met één van de hieronder genoemde combinaties.
Maak van de broodplanken één lange plank zodat de stokbroden erop passen. Leg bij het brood het broodmes en geef deze stokbroden als snack op een feestelijke avond. De gasten kunnen er dan zelf stukjes van afsnijden.

Suggesties:
Bedek het brood met sla. Leg op de sla plakjes gemarineerde aardappel, hierop plakjes rosbief, plakjes fricandeau, plakjes salami. garneer met olijven, uitjes en augurkjes.
Bedek het brood met sla, leg op de sla een in plakjes gesneden zoetzure augurk, hierop paté (ong. 4 soorten) in reepjes gesneden. Garneer met plakjes mandarijn uit blik, zilveruitjes en olijven.

Er wordt nog een variant gegeven met vis en één met kaas, vergeet de laatste vooral niet te garneren met blauwe druiven.


2 opmerkingen:

Nell zei

Ik vind het ook zó leuk, die beduimelde, verfomfraaide boekjes. Zelf ben ik in het bezit van een receptenboekje, dat ik aangeschaft heb toen ik het huis verliet. Daarin recepten, opgetekend uit mijn ouders' mond: tomatensoep, erwtensoep, dat soort zaken.
Verder hen ik ook heel dierbare herinneringen aan mijn eerste successen op culinair gebied. Gloeien van trots en dat dan samen met je vriend/man kunnen delen!! Hellup, waar blijft de tijd ...

Eetlust zei

Nu je het zegt, dergelijke boekjes heb ik ook! Een dik schrift kopen en maar recepten overpennen. Achterin netjes een index maken. Ach ja, we hebben weer mooie verhalen te vertellen Nell oftewel bloginspiratie :-)