woensdag 15 augustus 2012

Knipbrood met za'atar of wat anders

Na me een paar weken  gestort te hebben in de desembroden vond ik het weer eens tijd worden voor wat anders. Ook geboren uit noodzaak overigens aangezien ik mijn dochter een ambachtelijk desembrood beloofde en mijn voorraad desem - wat begon als experiment onder het mom van kan ik dat - toereikend is voor 1 brood. Het zien groeien van de bubbeltjes en bellen in een simpel papje van volkorenmeel en water is wel erg fascinerend, ik praatte er ook tegen net als tegen planten en de vogeltjes in de tuin. Volgens mij hielp het. 's Avonds losroeren met water, weer wat meel toevoegen en de volgende ochtend keek er een meer dan  dubbele hoeveelheid me stralend aan, geweldig! Het duurt even voor het actief is maar als je een weekje geduld uit kunt oefenen heb je ook wat.

In afwachting van meer desem, lees ik begin opnieuw, snuffelde ik weer eens in de Broodbijbel het boek dat tegenwoordig standaard naast me ligt en besloot om nu eindelijk eens het boerenknipbrood uit te gaan proberen.
Venkelzaad moest erop en erin, nu heb ik veel op voorraad maar geen venkelzaadje te vinden. Dan maar met sesam, je moet toch wat creatief zijn en vervolgens schoot een beter plan door mijn hoofd; za'atar. Za'atar dat heerlijke mengsel van sesamzaadjes, oregano, tijm, majoraan en sumac is behoorlijk populair geworden dankzij Ottolenghi. Ik zal er eens een extra postje aan wijden.
Verdere inspectie van de benodigde ingrediënten leerde dat ik ook al vergeten was meel bij te kopen. Daar gaat je idee. Gelukkig had ik nog wel meel "00" van De Cecco, probleem opgelost al krijg je dan wel een ander broodje.

Het brood wat uiteindelijk uit de oven rolde was van een pracht dat ik bijna niet kon geloven dat ik dat zelf gemaakt had. Nu zegt een buitenkant niet altijd alles, de binnenkant, het kruim, de smaak, structuur daar draait het uiteindelijk om al wil het oog ook wat. Deze beginnende amateurbakker plus het proefpanel waren meer dan tevreden. Knapperige korst, licht en zacht kruim, eentje uit de categorie 'je blijft er van eten'.



Je hebt nodig:
275 gram meel van harde tarwe - 175 gram farina di grano tenero "00" (De Cecco) - 6 gram zout - 20 gram verse gist - 10 gram basterdsuiker - 2,75 dl lauwwarm water - 2 el gesmolten boter - 1 eiwit - 1 el za'atar of sesamzaad, maanzaad, karwijzaad, venkelzaad.

Zo maak je het:
  • Zeef het meel en zout in een grote kom en roer de basterdsuiker erdoor. Maak in het midden een kuiltje
  • Roer de gist los in wat water tot het opgelost is en voeg de rest van het water toe. Even doorroeren.
  • Giet het in het in kuiltje en roer er voldoende meel vanaf de zijkant door voor een vloeibaar deeg.
  • Dek het af met een huishoudfolie of trek er een plastic zak overheen en zet het een half uur weg op een warme plaats. Het gaat dan borrelen en rijzen.
  • Voeg nu de gesmolten boter toe en meng alles tot een deeg. In het begin lekker plakkerig als je het zoals ik met de hand doet maar dat wordt al snel beter
  • Kneed het op een met bloem bestoven werkplek ongeveer 10 minuten tot het elastisch is. Vorm er een bal van
  • Vet een kom lichtjes in., leg de bal erin, dek af met ingevet huishoudfolie en laat het op een warme plek 45-60 minuten rijzen, in ieder geval tot het in volume is verdubbeld,
 
  • Als dit gebeurd is sla je het deeg terug, het poefgeluid vind ik altijd erg leuk, op een werkblad dat je licht bestrooid hebt met bloem.
  • Druk het uit tot een rechthoek, gewoon met je handen. Vouw de lange zijden naar binnen en druk wat aan. Vouw daar de korte zijden weer overheen, aandrukken en omdraaien. Nog een keer tot rechthoek vormen en op dezelfde manier vouwen..
  • Leg het met de naad naar beneden voor je neer en vorm er een ovaal van. Dit gaat handig als je het een stukje van je af legt en dan met je handen er omheen naar je toetrekt. Paar keer herhalen.
 
  • Bestrooi een bakplaat met bloem of leg er bakpapier op.
  • Leg hier het brood op, dek wederom af met ingevette huishoudfolie en laat het nogmaals rijzen, nu 30-40 minuten.
  • Verwarm de oven voor op 220 graden.
  • Klop een eiwit los.
  • Bestrijk het brood na het rijzen met dit eiwit en bestrooi vervolgens met za'atar, sesamzaad of wat je ook gekozen hebt.
  • Maak nu met een scherp mes een snee over de lengte van het brood.
  • Schuif het in de oven, bak 20 minuten op 200 graden en vervolgens nog 10 minuten op 180 graden. Zodra de onderkant hol klinkt als je er op klopt is het klaar.
  • Af laten koelen op een rooster.
 


Geen opmerkingen: