maandag 20 februari 2012

Feta-Olijvenbrood

Na het geslaagde experiment pizza maken, bak ik er weer lustig op los. Een aantal jaren bakte ik zelf brood maar op een gegeven moment verflauwde die animo weer. Ik zit nog in de fase van voorzichtig uitproberen en langzaam begin ik het weer in de vingers te krijgen. Binnenkort ga ik beginnen met het project zuurdesembroden maken maar voor ik me daar aan waag moet ik me eerst nog even grondig in die materie verdiepen en her en der wat informatie verzamelen. Dat wordt weer een goed onderwerp voor 'Eetlust ontdekt' en wellicht ook voor 'Eetlust blundert', ons kent ons.
Afgelopen vrijdag heb ik dit feta-olijvenbroodje gebakken, doordat ik bloem èn semola heb gebruikt , kreeg het een beetje een cake-achtige structuur. Het viel hier in ieder geval in de smaak, hopelijk bij jullie ook.



Je hebt nodig:
200 gram tarwebloem - 175 gram semola (Del Cecco) - 1 tl gedroogde gist - 1tl zout - 50 gram olijven in stukjes en een paar ter versiering - 50 gram feta in stukjes - 11/2 tl suiker - 2 dl lauw water plus nog wat extra voor tijdens het kneden - olijfolie - 1 tl oregano - bakblik van 20 cm doorsnede.

Zo maak je het:
  • Doe de beide bloemsoorten in een kom.
  • Voeg de gist, suiker en het zout toe. Giet het water erbij, roer het door en begin met kneden.
  • Het handigste is om de massa gewoon op een schoon werkblad te storten en dan te kneden.
  • Ik heb tussendoor mijn handen vochtig gemaakt met lauw water en heb dat herhaald tot het deeg soepel en elastisch was. Je bent daar al gauw een minuut of 10 tot een kwartiertje mee bezig.En je hoeft niet zachtzinnig te zijn!
  • Voeg op het laatst de feta en olijven toe en kneed nog 5 minuten door.
  • Vet het bakblik lichtjes in met wat olijfolie, vorm van het deeg een ronde plak ter grootte van je bakblik en leg het erin.
  • Verdeel de achtergehouden olijven erover en duw het zachtjes een beetje er in.
  • Bedek het met een ingevet stuk plasticfolie en laat 40-45 minuten op een warme plek rijzen.
  • Verwarm in de tussentijd de oven voor op 200 graden.
  • Verwijder de folie en bestrijk het brood met wat olijfolie, strooi er de oregano over en bak het 30-35 minuten in de oven.
  • Het is klaar als het hol klinkt wanneer je op de onderkant klopt..


2 opmerkingen:

Es zei

Ziet er goed uit!
Tip: Na de eerste rijs het deeg niet meer echt doorkneden maar gewoon 3 keer vouwen en wat lucht eruit duwen, daar krijg je meer kruim van met mooie, onregelmatige gaten.
:)

Eetlust zei

De fijne structuur komt volgens mij meer door de semola wat heel fijn meel is en het rijst maar 1x, daarna hoppakee de oven in :)